STUDIU DE CAZ - CPI MARFA
CONTROLUL SI INTRETINEREA AUTO,PREGATIRE PLECARE IN CURSA
1. Enumeraţi 5 verificări pe care trebuie să le efectuaţi la controlul compartimentului motor înainte de plecarea în cursă.
Nivelurile: uleiului din carter, lichidului de răcire, lichidului stropgel, electrolitului din bateria de acumulatoare, licid servo frana – servo directie, intinderea curelelor, etanseitatea conductelor.
2. În calitate de conducător auto verificaţi periodic nivelul lichidelor si lubrifianţilor. Indicaţi 2 aspecte urmărite în această activitate.
Refacerea nivelului acestora, dacă este cazul, raportat la marcajele de minim şi maxim; urmărirea consumurilor de lichide şi lubrifianţi ce se pot inregistra pe parcursul exploatării; identificarea eventualelor modificări calitative ale acestora (culoare, miros, vâscozitate).
3. Enumeraţi 5 verificări tehnice pe care trebuie să le faceţi înainte de plecarea în cursă la autovehiculul pe care îl conduceţi.
Nivelul uleiului motor, lichidului de răcire, lichidul pentru spălarea parbrizului, parbrizul, ştergătoarele, instalaţia de spălare, verificare sumară privind starea frânelor, direcţiei, pneurilor, funcţionarea farurilor, semnalizatoarelor, et
4. În calitate de conducător auto efectuaţi controlul şi întreţinerea zilnică a vehiculelor utilizate. Enumeraţi 3 verificări pe care le efectuaţi la sistemul de frânare.
Etanşeitatea conductelor, recipientelor, furtunelor de legatură dintre autotractor şi semiremorcă; fixarea conductelor, recipientelor; control vizual al discurilor de frână.
5. Întreţinerea autovehiculului într-o stare tehnică bună este esenţială pentru siguranţa circulaţiei şi reducerea costurilor de exploatare. Indicaţi 3 elemente pe care trebuie să le aveţi în vedere la întreţinerea motorului care au implicaţii asupra consumului de combustibil şi a performanţelor motorului ?
Schimbarea la timp a uleiului, verificarea şi înlăturarea eventualelor scurgeri, menţinerea bateriei de acumulatoare în parametrii normali, nivelul corespunzător al lichidului de răcire, schimbarea filtrelor de combustibil şi lubrifiant.Aceste operatiuni de inlocuire vor fi efectuate la termenele prestabilite de constructor si cu materialele indicate .
6. În cadruL pregătirilor pentru plecarea în cursă verificaţi echipamentul minimal de siguranţă al autovehiculului. Ce conţine acesta ? Enumeraţi 5 elemente.
Stingatoare, 2 triunghiuri reflectorizante, lampa portabila de iluminare, trusa medicala, vesta reflectorizanta.
7. Conduceti un autocamion. Înainte de plecarea în cursă, efectuati verificările tehnice. Enumerati 5 verificări pe care le faceti la exterior privind cabina autocamionului si la dotările acesteia.
Functionarea sistemului de iluminare, a celui de semnalizare, de avarii, de rulare; inchiderea usilor, integritatea geamurilor, verificarea vizuala a scurgerilor de combustibil sau de lubrefiant sub compartimentul motor, prezenta si valabilitatea stingatoarelor.
8. În timpul unei curse constataţi că aveţi pană. Indicaţi cel puţin 3 măsuri de protecţie pe care trebuie să le respectaţi cu ocazia schimbării unei roţi.
Scoaterea autovehiculului în afara părţii carosabile, îmbrăcarea vestei reflectorizante, semnalizarea cu triunghiuri şi lumini de avarii, folosirea dispozitivelor (sculelor) adecvate.
9. Pe parcursul derulării cursei Bucureşti – Paris – Bucureşti aveţi obligaţia să faceţi controale de securitate asupra vehiculului pentru a preveni eventuale acte de infracţionalitate transfrontalieră ? Cu ce ocazii efectuaţi aceste controale ?
Cu ocazia fiecărei opriri, pe durata căreia autovehiculul nu a fost în câmpul vizual al conducătorului auto, pentru a putea fi supravegheat.
10. În cadrul pregătirilor pentru plecarea în cursă stabiliţi ruta (itinerariul) pe care urmează să vă deplasaţi. Enumeraţi cel puţin 3 elemente pe care trebuie să le aveţi în vedere.
Categoriile de drum pentru a nu depăşi limitele masice maxime admise; dacă există poduri sau tuneluri care pot avea restricţii; utilizarea optimă a reţelei de drumuri; evitarea zonelor aglomerate sau în care se produc de regulă ambuteiaje; planificarea deplasării astfel încât să se poată respecta pauzele regulamentare; planificarea şi alegerea locurilor pentru efectuarea timpilor de odihnă; taxe care trebuie achitate, etc.
11. Constataţi că veţi conduce şi după lăsarea întunericului. Indicaţi cel puţin un aspect pe care trebuie să-l aveţi în vedere referitor la sistemul de iluminare şi semnalizare al ansamblului de vehicule. Justificaţi răspunsul.
Elementele sistemului de iluminare şi semnalizare să fie curate să fie în stare bună de funcţionare astfel încât să asigure o bună vizibilitate conducătorului auto, vehiculul să fie văzut şi identificat corespunzător de ceilalţi participanţi la trafic.
12. Sunteţi angajat în calitate de conducător auto la un operator de transport rutier şi conduceti un ansamblu de vehicule format din autotractor şi semiremorcă şa. Înainte de plecarea în cursă cuplati autotractorul cu semiremorca. Indicati 3 verificări pe care trebuie să le efectuati după cuplarea autotractorului cu semiremorca sa.
O încercare de tracţiune pentru a se verifica zăvorârea semiremorcii; o frânare de verificare a eficienţei frânelor întregului ansamblu (cap tractor + semiremorcă); verificarea sistemului de semnalizare a întregului ansamblu.
POZITIA COND. AUTO LA VOLAN
1. Indicaţi reglajele/operaţiunile pe care le faceţi cu ocazia instalării la postul de conducere în ordinea în care acestea trebuie făcute.
Reglarea scaunului, a spatarului, a tetierelor, a oglinzilor retrovizoare, a centurii de siguranta.
2. Ce leziuni poate produce pe termen lung reglarea necorespunzătoare a postului de pilotaj si a spătarului?
Afectiuni ale coloanei vertebrale.
3. Care este poziţia corectă mâinilor pe volan raportat la cadranul unui ceas ? Indicaţi un argument în susţinerea răspunsului.
La ora 9:00 mana stanga si la ora 15:00 mana dreapta; este pozitia din care se poate mentine directia autovehiculului in caz de declansare a airbagului .
4. În timpul conducerii trebuie să adoptaţi şi să menţineţi o poziţie corectă la volan. Indicaţi 3 elemente pe care trebuie să la aveţi în vedere din acest punct de vedere.
Adoptarea şi menţinerea unei poziţii confortabile dpdv ergonomic şi corecte dpdv al vizibilităţii faţă/spate/aparatură de bord şi care nu incomodează la manevrarea volanului, schimbarea treptelor de viteză, acţionarea dispozitivelor
INCARCARE MARFURILOR ,ARIMAREA
1. La cursul de pregătire profesională precum şi prin instructajul efectuat de persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activităţi de transport aţi fost învăţat că în calitate de conducător auto principala dumneavoastră responsabilitate o constituie siguranţa deplasării si evitarea evenimentelor rutiere. Ce pericol prezintă un autovehicul cu centrul de greutate aflat la o înălţime mare faţă de sol la deplasarea in curbe ?
Pericol de rasturnare.
2. La cuRsul de pregătire profesională precum şi prin instructajul efectuat de persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activităţi de transport aţi fost învăţat că în calitate de conducător auto principala dumneavoastră responsabilitate o constituie siguranţa deplasării ?i evitarea evenimentelor rutiere. Indicaţi două consecinţe ale supraîncărcării autovehiculului asupra siguranţei circulaţiei.
Creste distanta de oprire, poate afecta stabilitatea autovehiculului, maniabilitatea,etc
3. La încărcarea mărfurilor ati procedat la arimarea si securizarea încărcăturii. De asemenea ati fost instruit că pe parcursul cursei trebuie să verificati arimarea încărcăturii. Precizati în ce momente ale cursei trebuie să faceti aceste verificări.
Verificarea arimarii incarcaturii se face la intervale regulate, de cate ori este posibil, pe durata calatoriei. Prima verificare trebuie facuta de preferinta dupa cativa kilometrii de condus, intr-un loc unde se poate opri in siguranta. In plus arimarea trebuie verificata dupa o franare brusca, o accelerare brusca, bruscarea volanului sau dupa alta situatie anormala aparuta pe durata calatoriei.
4. În calitate de conducător auto participaţi la încărcarea mărfurilor. Indicaţi 3 cerinţe privind poziţia centrului de greutate al încărcăturii pe care trebuie să le aveţi în vedere la repartizarea mărfurilor.
Marfurile se vor aseza cat mai aproape de axa longitudinala a vehiculului, centrul de greutate sa fie cat mai jos, evitarea subincarcarii axelor, evitarea supraincarcarii axelor si MTMA.
5. Prin maniera de conducere pe parcurs aveti în vedere si ca fortele dinamice suportate de încărcătură în timpul mersului să fie cât mai mici. Indicati 3 posibilitati legate de stilul de conducere prin care un conducător auto poate mentine fortele care se aplică asupra încărcăturii la un nivel scăzut.
Adaptarea vitezei la starea drumului, la conditiile de trafic, evitarea schimbarilor bruste de directie, franare din timp si moderata
6. În calitate de conducător auto participati la încărcarea mărfurilor. Precizati 3 caracteristici masice constructive (date privind masele indicate de producător) ale vehiculului, pe care trebuie să le aveti în vederea la amplasarea/repartizarea încărcăturii pe platforma vehiculului de transport mărfuri.
La incarcare marfa trebuie sa fie repartizata astfel incat sa nu se depaseasca MTMA, masa pe axe, centrul de greutate sa fie stabilit cat mai jos.
7. La încărcarea mărfurilor trebuie să aveţi în vedere să nu depăşiţi masele maxime autorizate ale vehiculelor ce compun ansamblul de vehicule. Unde anume pe vehicul găsiţi informaţiile privind masele maxime autorizate ?
Pe placuta producatorului montata pe sasiul autovehiculului.
8. În calitate de conducător auto efectuati arimarea încărcăturii. Indicati minim 3 conditii/cerinte pe care trebuie să vă asigurati că sunt îndeplinite de către elementele de fixare a mărfii pe care urmează să le utilizati pentru arimarea acesteia.
Indeplinesc corect functiile pentru care au fost construite; sunt adaptate pentru fixarea marfii respective; nu prezinta noduri si/sau elemente deteriorate, uzate, slabite; sunt conforme cu standardele europene si/sau international in vigoare.
9. Pentru arimarea mărfii utilizati chingi din poliester. Indicati minim 5 conditii/cerinte pe care trebuie să vă asigurati efectuând verificările necesare, că sunt îndeplinite de către chingi înainte de utilizare.
Indeplinesc corect functiile pentru care au fost construite; sunt adaptate pentru fixarea marfii respective; nu prezinta noduri si/sau elemente deteriorate, uzate, slabite; sunt conforme cu standardele europene si/sau international in vigoare
10. La cursul de pregătire profesională precum şi prin instructajul efectuat de persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activităţi de transport aţi fost învăţat că în calitate de conducător auto principala dumneavoastră responsabilitate o constituie siguranţa deplasării si evitarea evenimentelor rutiere. Ce pericol prezintă un autovehicul cu centrul de greutate aflat la o înălţime mare faţă de sol la deplasarea in curbe ?
Pericol de rasturnare.
11. La cursul de pregătire profesională precum şi prin instructajul efectuat de persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activităţi de transport aţi fost învăţat că în calitate de conducător auto principala dumneavoastră responsabilitate o constituie siguranţa deplasării ?i evitarea evenimentelor rutiere. Indicaţi două consecinţe ale supraîncărcării autovehiculului asupra siguranţei circulaţiei.
Creste distanta de oprire, poate afecta stabilitatea autovehiculului, maniabilitatea,etc.
CONDUCEREA PREVENTIVA
1. La cursurile de pregătire ati fost instruit să conduceti preventiv. Indicati 3 elemente componente ale conducerii preventive.
Vigilenta, prevederea, judecata, indemanarea.
2. La cursurile de pregătire ati fost învatat că aveti responsabilitatea adoptării unei conduceri preventive pe tot parcursul cursei. Indicaţi trei categorii de participanţi la trafic dintre cele mai vulnerabile.
Pietoni, biciclisti, mopedisti, carutasi.
3. La cursul de pregătire profesională precum şi prin instructajul efectuat de managerul de transport aţi fost învăţat că în calitate de conducător auto principala dumneavoastră responsabilitate o constituie siguranţa circulatiei si evitarea evenimentelor rutiere. Indicaţi 5 modalităţi privind stilul de conducere prin care asiguraţi îndeplinirea acestui obiectiv.
Frânare lină/treptată: accelerări moderate; anticipare, conducere preventivă; adaptarea vitezei funcţie de condiţiile de trafic, starea drumului,condiţiile meteo, adaptarea vitezei în curbe pentru a se diminua forţele laterale.
4. Un comportament agresiv în conducere este foarte periculos si costisitor. Indicati 3 consecinte negative ale unui stil de conducere agresiv.
- cresterea consumului de combustibil;
- cresterea emisiilor de noxe;
- sporeste pericolul de producere al accidentelor;
- cresc costurile de intretinere ale autovehiculului.
5. Ati fost instruit să manifestati prudentă fată de conducătorii auto care au un comportament agresiv în trafic. Indicati 5 feluri/moduri de manifestare sau de comportament în trafic a unui conducător auto care sofează de o manieră agresivă
Genereaza tensiune in relatii interpersonale, faciliteaza manifestarea tendintelor impulsive; impinge la manevre pripite, periculoase; ingreuneaza autocontrolul; favorizeaza abaterile de la regulile de circulatie si de la cerintele’’ disciplinei rutiere’’.
6. Ati fost instruit să aveti o atitudine în trafic care să evite producerea de evenimente rutiere. Indicati 3 elemente legate de atitudine/comportament în ceea ce priveste interactiunea cu ceilalti participanti la trafic care contribuie la reducerea numărului de accidente.
Supraestimarea rolului experientei, subestimarea efectelor alcoolului, necunoasterea
CAPACITATEA DE CONDUCERE A COND. AUTO
1. Oboseala este una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere. Cunoasteti că sofatul în anumite conditii/situatii poate induce mai repede starea de oboseală. Indicati 3 asemenea conditii/situatii de conducere a autovehiculului care pot provoca instalarea mai rapidă a stării de oboseală.
Lipsa somnului sau odihna insuficienta, alimentatia insuficienta, alimentatie inadecvata (prea grasa sau neechilibrata).
2. Cunoasteti faptul că oboseala reprezintă una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere. Indicati 4 efecte ale oboselii asupra organismului uman care pot conduce la producerea unor evenimente rutiere.
Adormirea la volan; diminuarea concentrării; scăderea puterii de analiză; mărirea timpului de reacţie; micşorarea percepţiei în câmpul vizual.
3. Indicati 3 factori ce tin de conducătorul auto care influentează negativ timpul de reactie a conducătorului auto, exceptând o pozitie incorectă la volan, consumul de alcool, medicamente sau substante a substantelor care modifică comportamentul (droguri).
Oboseala, starea psihică, hrană iraţională.
4. Indicati 3 efecte ale consumului de alcool cu impact asupra capacitatii de conducere în conditii se sigurantă.
Reducerea campului vizual, evaluarea gresita a vitezelor, diminuarea capacitatii de gandire, viteza de reactie redusa, imprecizie in miscari.
5. Starea psihică a conducătorului auto influentează capacitatea de conducere. Indicati 2 efecte negative ale problemelor familiale asupra conducătorului auto.
Stres, reducerea atenţiei, a concentrării, reacţii întârziate, reducerea capacităţilor de prevedere, de analiză a situaţiilor din trafic.
6. Efectele pe termen lung ale stresului ocupational la conducătorii auto sunt complexe si costisitoare atât pentru întreprindere câtsi pentru conducătorul auto si familia lui. Indicati 3 asemenea efecte.
Risc producere accidente de muncă, risc de îmbolnăvire, alterează starea fizică şi psihică, număr mare de zile de concediu medical, risc crescut de incapacitate de muncă, necesitatea schimbării locului de muncă pe motive medicale.
7. Cunoasteti că stresul poate afecta starea fizică ?si psihică a conducătorului auto cu efecte negative privind siguranta rutieră, economice si sociale. Indicati 3 posibilitati/solutii, legate de planificarea activitatii si de comportamentul la volan, care pot diminua stresul conducătorilor auto, exceptând modul de alimentatie, exercitiile fizice, consumul de alcool sau substante cu efecte halucinogene.
Alegerea traseului pentru utilizarea optima a retelei de drumuri, evitarea aglomeratiilor si/sau a zonelor in care apar de regula ambuteiaje, planificarea deplasarii astfel incat sa se poata respecta pauzele regulamentare, planificare si alegere locurilor pentru efectuarea timpilor de odihna, pozitie corecta din punct de vedere ergonomic la volan, odihna suficienta, evitarea circulatiei pe timp de noapte, sa nu intre in conflict cu ceilalti participanti la trafic.
8. Neatentia la volan este în topul factorilor care conduc la producerea accidentelor rutiere. Indicati 3 activitati/obiceiuri ale soferului în timpul conducerii care au ca efect distragerea atentiei.
Fumatul, interceptarea unor convorbiri telefonice, discutii in timpul conducerii.
9. În calitatea dumneavoastră de conducător auto cunoasteti că administrarea medicamentelor trebuie făcută cu precautie deoarece unele dintre ele sunt contraindicate persoanelor care urmează să conducă. Indicati 3 posibile efecte nefavorabile ale medicamentelor contraindicate conducătorilor auto.
Somnolenţă, ameţeală, oboseală, reducerea reflexelor, cefalee, reducerea capacităţii de analiză a situaţiilor din trafic.
10. Indicaţi 3 factori care vă pot afecta capacitatea de conducere.
Alimentatie insuficienta, alimentatie prea grasa, alimentatie neechilibrata, consumul de alcool, sedentarismul, consumul de alcool, de droguri, medicamente care afecteaza capacitatea de conducere.
COMPORTAMENT COND. AUTO
1. Operatorul de transport impune o conduită profesională exigentă pentru conducătorii auto angajaţi. Ce trebuie să faceţi privind comportamentul/modul de viaţă/alimentaţia etc., pentru a vă afla într-o bună formă fizică şi mentală înainte de plecarea în cursă? Indicaţi 5 factori care contribuie la asigurarea unei forme fizice şi mentale bune.
Alimentatie rationala si echilibrata, evitarea alimentelor prea grase, odihna suficienta, exercitii fizice, nu se consuma alcool, substante halucinogene, droguri, nu se administreaza medicamente care afecteaza capacitatea de conducere.
2. Operatorul de transport v-a instruit asupra conduitei profesionale adecvate unui conducător auto profesionist. Indicati 3 comportamente/atitudini/factori care pot crea o imagine profesionala bună pentru conducătorul auto.
Conduita in postul de pilotaj; conducerea rationala; preventiva si ecologica; tinuta vestimentara si starea generala a autovehiculului; pastrarea actelor de bord; grija fata de marfa transportata; dialogul corect si politicos cu pasagerii
CONDUCERE ECOLOGICA ,CONSUMUL DE COMBUSTIBIL
1. Printre sistemele de sigurantă activă ale autovehiculului pe care îl conduceti se numără si sistemul de control al tractiunii (ASR). Indicati rolul acestui sistem.
Impiedicarea ruperii aderentei pneului cu solul la accelerare.
2. Autovehiculul pe care îl conduceti este echipat cu sistem de reglaj adaptiv al vitezei (adaptive cruise control - ACC) care mai este denumit si autopilot adaptiv. Indicati 2 avantaje ale acestui sistem.
Ajuta conducatorul auto la mersul in coloana, mentine automat distanta corecta fata de vehiculul aflat in fata in functie de viteza cu care se circula, evita coliziunile din spate.
3. Autovehiculul este echipat cu tempomat şi pe autostradă decideţi să beneficiaţi de avantajele utilizării sale. Cunoaşteţi faptul că utilizarea tempomatului combinată cu anumite comenzi acţionate de conducătorul auto pot provoca şocuri în transmisie. În ce situaţii trebuie să vă aşteptaţi că pot apare şocuri în transmisie când utilizaţi tempomatul ? Enumeraţi 3 asemenea situaţii.
La acţionarea pedalei de acceleraţie; la acţionarea pedalei de frână; la dezactivarea tempomatului.
4. Indicati două comenzi la a căror actionare se dezactivează în mod automat tempomatul, exceptând maneta de comandă a acestuia?
La acţionarea pedalei de frână; la acţionarea manetei de comandă a frânei de încetinire.
5. Conduceţi într-o zonă montană cu multe rampe şi circulaţie îngreunată care impune dese opriri şi porniri în rampă. Autotractorul este echipat cu sistem de ajutor la pornirea în rampă (Hill Holder). Indicaţi rolul acestui sistem şi 2 avantaje aduse de utilizarea acestuia.
La pornirea în rampă previne deplasarea vehiculului spre spate în timpul mutării piciorului de pe pedala de frână pe cea de acceleraţie. Avantaje: elimină riscul opririi motorului la pornirea în rampă; evită patinarea excesivă a ambreiajului, reduce uzura anvelopelor.
6. În calitate de conducător auto trebuie să asigurati o exploatare ratională a motorului si a transmisiei autovehiculului. Indicati trei dintre rezistentele la înaintarea autovehiculului care influentează deplasarea acestuia.
Pneurile cu care este echipat autovehiculul, viteza de deplasare, presiunea aerului din pneu, temperatura, starea carosabilului, aderenta.
7. Ati fost instruit cu privire la conducerea ecologică. Indicaţi 5 modalitati de conducere prin care se poate realiza o conducere ecologică.
Utilizarea optima a vitezei si a rapoartelor cutiei de viteze, asigurarea functionarii motorului in plaja de turatii economica, marcata cu verde pe turometru, utilizarea inertiei vehiculului, accelerari moderate, franare lina/treptata, utilizarea combinata a franei de serviciu si a franei de incetinire.
8. Indicaţi o modalitate de exploatare a motorului şi a cutiei de viteze care contribuie la reducerea consumului de combustibil.
Sa se utilizeze, atat cat permite motorul, treapta cea mai rapida a schimbatorului de viteze; utilizarea treptelor schimbatorului de viteze astfel incat sa se asigure functionarea motorului in plaja de turatii delimitate prin marcajul de culoare verde pe turometru.
9. În spiritul conducerii economice, aţi învăţat că este util a se valorifica inerţia autovehiculului. In măsura în care condiţiile de circulaţie permit, enumeraţi 2 situaţii (cazuri) in care se poate valorifica în mod raţional inerţia autovehiculului.
La pregatirea abordarii unui sector de drum in rampa, la incetinire- in mod combinat cu utilizarea controlata a sistemelor de franare, la schimbarea treptelor de viteza.
10. Autovehiculul dumneavoastră este echipat cu un motor MAN cu 6 cilindrii în linie, având următoarele date tehnice: puterea maximă 184 KW (250 CP) la turaţia de 2400 rpm; cuplul maxim 1.000 Nm la turaţia de 1.400 – 1.750 rpm. În ce interval de turaţii se recomandă exploatarea motorului pentru o conducere economică şi ecologică ?
1.400 –1.750 rpm;
11. Indicaţi 2 motive pentru care se recomandă exploatarea motorului în zona de turaţii marcată cu verde pe turometru?
Consum redus de combustibil, moment motor maxim.
12. O conducere economică si ecologică impune exploatarea ratională a motorului si a transmisiei autovehiculului. Indicaţi trei consecinţe negative ale funcţionării motorului în regimul de turaţii marcat cu roşu pe turometru.
Creşte consumul de combustibil; scade forţa de tracţiune; solicitările mecanice şi termice ale motorului sunt foarte mari.
13. Indicaţi un dezavantaj al utilizării motorului la turaţii joase, inferioare intervalului evidenţiat pe turometru prin marcaj de culoare verde.
Creşterea consumului de combustibil; riscul apariţiei şocurilor mecanice în transmisie.
14. La angajare, managerul de transport v-a dat instrucţiuni pentru a adopta un stil de conducere ecologic (EcoDriving). Indicaţi 3 avantaje ale conducerii ecologice.
Scăderea consumului de combustibil, reducerea uzurilor cauzate de funcţionarea vehiculului, reducerea poluării produse prin arderea combustibilului şi prin uzuri, reducerea poluării fonice, creşterea siguranţei circulaţiei, reducerea costurilor de exploatare.
15. Întreţinerea autovehiculului într-o stare tehnică bună este esenţială pentru siguranţa circulaţiei şi reducerea costurilor de exploatare. Indicaţi 3 elemente pe care trebuie să le aveţi în vedere la întreţinerea motorului care au implicaţii asupra consumului de combustibil şi a performanţelor motorului ?
Schimbarea la timp a uleiului, verificarea şi înlăturarea eventualelor scurgeri, menţinerea bateriei de acumulatoare în parametrii normali, nivelul corespunzător al lichidului de răcire, schimbarea filtrelor de combustibil şi lubrifiant.Aceste operatiuni de inlocuire vor fi efectuate la termenele prestabilite de constructor si cu materialele indicate de acesta.
VITEZA,FRANARE,DERAPARE
1. Indicaţi două dezavantaje/riscuri ale blocării roţilor în timpul unei frânări de urgenţă.
Creste spatiul de franare, pierderea stabilitatii autovehiculului, pierderea controlului asupra directiei.
2. Autovehiculul este echipat cu ABS. Indicati 2 avantaje ale sistemelor contra blocării roţilor.
Previne blocarea rotilor autovehiculului la actionari energice ale pedalei de frana;
Avantaje:
-reducerea distantei de franare pe suprafete cu adereta scazuta;
-permite mentinerea si modificarea directiei autovehiculului.
3. Asupra cărui sistem al autovehiculului intervine sistemul ABS ?
Asupra franei de serviciu.
4. Cunoasteti că în timpul deplasării trebuie să circulati astfel încât să vă puteti opri în conditii de sigurantă. În acest context indicati cele două componente ale distantei de oprire parcursă de la perceptia pericolului până la oprirea autovehiculului.
Suma dintre distanta de reactie si distanta de franare.
5. Cunoasteti că în timpul deplasării trebuie să circulati astfel încât să vă puteti opri în conditii de sigurantă. Indicati 5 factori care nu tin de conducătorul auto si care influentează negative distanta de frânare.
Porţiuni de drum cu declivitate mare, aderenţă redusă, anvelope cu banda de rulare uzată, presiune necorespunzătoare în pneuri, greutatea autovehiculului.
6. Cunoasteti că în timpul deplasării trebuie să circulati cu o viteză adaptată si care să vă permită oprirea în conditii de sigurantă. Indicati 3 factori care influentează negativ distanta de frânare, exceptând factorii legati de starea tehnică a autovehiculului sau de capacitatile de conducere ale soferului.
Stare carosabil, conditii meteo, vizibilitate, masa autovehiculului.
7. Cunoastetii că în timpul deplasării trebuie să circulati astfel încât să vă puteti opri în conditii de sigurantă. Indicati 5 factori de care depinde distanta de frânare.
Aprecierea individuala a distantei, existenta sau nu a ABS-ului, calitatea pneurilor, viteza de reactie a conducatorului auto, tipul carosabilului, conditiile admosferice.
8. Conduceţi în conditii de ploaie torentială si imediat după încetarea ploii. Indicati 3 motive pentru care trebuie să păstrati o distantă mai mare fată de autovehiculele care circulă în fata dumneavoastră.
Distanta de franare se mareste aproximativ de doua ori pe timpul ploii, scade aderenta dintre pneu si parte carosabila, scade limita campului vizual.
9. La cursul de pregătire profesională precum şi prin instructajul efectuat managerul de transport aţi fost învăţat că în calitate de conducător auto principala dumneavoastră responsabilitate o constituie siguranţa deplasării si evitarea evenimentelor rutiere. Indicaţi 5 cazuri/situaţii sau acţiuni ale conducătorului auto care pot conduce la creşterea pericolului de derapare sau de răsturnare în curbe.
Centrul de greutate al autovehiculului se găseşte la o înălţime mare în raport cu solul, neadaptarea vitezei înainte de abordarea curbei, bruscarea volanului în curbă, frânare bruscă sau necontrolată pe parcursul abordării curbei etc.
10. Conduceti un ansamblu de vehicule format din autotractor si semiremorcă cisternă pentru transport lichide. Managerul de transport v-a instruit că în cazul cisternelor pentru transport lichide trebuie să fiti precaut si să aveti permanent în vedere aspectele legate de stabilitatea ansamblului de vehicule. Precizati din ce motiv, cisternele încărcate cu lichide prezintă un risc mai mare de a se răsturna în viraje, precum si ce trebuie făcut din punct de vederii al conducerii pentru a contracara acest risc.
Se modifica centrul de greutate, se deplaseaza lichidul la efectuarea virajelor si franelor se recomanda sa se deplaseze cu viteza redusa in viraje.
11. Oprirea în conditii de sigurantă depinde si de timpul de reactie al conducătorului auto. Precizati care este semnificatia expresiei timp de reactie al conducătorului auto.
Intervalul de timp scurs intre momentul observarii unui obstacol si cel al actionarii uneia dintre comenzi ( frana, claxon, volan, etc).
12. Cunoaşteţi că neadaptarea vitezei de circulaţie este una din principalele cauze generatoare de accidente rutiere. Indicaţi 4 elemente/factori funcţie de care trebuie să vă adaptaţi viteza cu care circulaţi, exceptând factorii legati de conducătorul auto si starea tehnică a autovehiculului sau uzura anvelopelor.
Starea drumului, condiţiile atmosferice, intensitatea traficului, încărcătura, curbe, rampe, pante.
13. Abordarea virajelor cu viteză neadecvată poate conduce la derapare sau chiar răsturnare datorită actiunii fortei centrifuge. Precizati care este dependenta dintre forta centrifugă si viteza de deplasare, precum si cu cât creste forta centrifugă la dublarea vitezei cu care se parcurge virajul.
Forta centrifuga este proportionala cu patratul vitezei. Se dubleaza .
14. În timpul conducerii trebuie să vă adaptati viteza de circulatie la conditiile de drum. Indicati 2 consecinte ale abordării unei curbe la dreapta cu o viteză neadaptată la raza acesteia.
Desprinderea si deteriorarea marfurilor, producerea de accidente rutiere, rasturnarea autovehiculului.
15. Managerul de transport v-a instruit că viteza peste limitele admise sau viteza neadaptată este o cauză majoră a accidentelor de circulatie. De asemenea, v-a instruit că sunt factori/situa?ii în care un conducător auto poate fi tentat să circule cu o viteză neadaptată sau peste limita admisă. Indicati 3 asemenea factori/situatii.
Supraevaluarea propriei competenţe, necunoaşterea limitelor autovehiculului, dorinţa de a ajunge mai repede la destinaţie, oboseala etc.
16. Efectuaţi un viraj la dreapta cu un autocamion. Pentru ce roată a punţii spate trebuie să vă asiguraţi în ceea ce priveşte poziţia şi traiectoria ei.
Roata de pe partea dreapta.
FRANE DE INCETINIRE
1. Conduceti pe un drum cu pante lungi. Ce sistem al autovehiculului utilizaţi pentru evitarea suprasolicitării frânei de serviciu? Enumeraţi 3 avantaje ale utilizării acestui sistem.
Sistemul de franare de incetinire: reduce uzura frânei de serviciu; măreşte durata de utilizare a componentelor frânei de serviciu; evită supraîncălzirea componentelor de fricţiune ale frânei de serviciu; evită supraîncălzirea pneurilor, etc.
2. Managerul de transport v-a recomandat să conduceţi astfel încât să prelungiţi durata de exploatare a sistemelor şi echipamentelor ansamblului de vehicule. În acest context, indicaţi două modalităţi prin care puteţi mări durata de funcţionare a componentelor frânei de serviciu.
Utilizarea retarderului; utilizarea frânei de motor; utilizarea raţională a inerţiei vehiculului; anticipare trafic şi conducere cât mai constantă fără frânări bruşte.
3. Vă aflati pe o autostradă care are pante lungi la parcurgerea cărora se recomandă utilizarea retarderului. În ce condiţii meteorologice şi de stare a drumului trebuie să dovediţi prudenţă la utilizarea retarderului ? Justificaţi răspunsul.
In conditiile in care carosabilul este acoperit cu polei sau gheata, in conditiile in care carosabilul este acoperit cu zapada, noroi sau mazga. Justificare: scade aderenta pneu-parte carosabila.
4. Ce echipament al autovehiculului utilizaţi pentru evitarea suprasolicitării frânei de serviciu? De ce depinde mărimea forţei de frânare dacă acest sistem este de tip hidraulic?
Retardere –dispozitive de incetinire. Marimea fortei de franare ce depinde de retardere de tip hidraulic depinde de cantitatea de lichid hidraulic care se recomanda a fi injectat in carcasa acestuia prin selectarea treptei de franare.
5. Circulati pe un drum care impune utilizarea frecventă a retarderului. Autotractorul dumneavoast ră este echipat cu retarder hidraulic compact montat pe cutia de viteze. Din ce cauză se poate înregistra o scădere a efectului de frânare la utilizarea continuă şi îndelungată, comparativ cu valorile maxime ale efectului de frânare indicate de constructor.
Din cauza creşterii temperaturii uleiului şi a lichidelor de răcire.
6. Autovehiculul este echipat cu sistem de frânare de încetinire. Asupra cărui element al transmisiei acţionează în mod direct retarderul activat – realizând prin frânarea acestui element încetinirea autovehiculului?
Asupra arborelui de iesire din cutia de viteze.
7. Autovehiculul este echipat cu sistem de frânare de încetinire. Asupra căror roţi ale autovehiculului acţionează în mod indirect sistemele de frânare de încetinire ?
Rotilor motoare.
ANVELOPE
1.În timpul unei curse constataţi că aveţi pană. Indicaţi cel puţin 3 măsuri de protecţie pe care trebuie să le respectaţi cu ocazia schimbării unei roţi.
Scoaterea autovehiculului în afara părţii carosabile, oprirea motorului si asigurarea cu frana de mana, îmbrăcarea vestei reflectorizante, semnalizarea cu triunghiuri şi luminile de avarii, folosirea dispozitivelor (sculelor) adecvate.
2. In timpul efectuării cursei observaţi că se degajă fum de la roata spate stânga. Care sunt măsurile pe care le luaţi ? Enumeraţi 5 dintre ele în ordinea în care trebuie luate.
Oprirea autovehiculului într-un loc sigur, acţionare frână de staţionare, oprire motor, întrerupere circuit baterie prin acţionare servicii de urgenţă, utilizarea stingătoarelor pentru stingerea incendiului dacă stingerea incendiului se poate face fără pericol, amplasare triunghiuri reflectorizante, etc.
3. Din considerente legate de siguranţa circulaţiei dar şi ca o modalitate uşoară şi necostisitoare de prelungire a duratei de utilizare a anvelopelor se recomandă verificarea şi întreţinerea sistematică a acestora. Indicaţi 5 verificări care trebuie să facă parte dintr-o listă de control a anvelopelor.
Verificarea presiunii ”la rece”; eventualele tăieturi, umflături, deformari; uzura benzii de rulare (minimum 1,6 mm adâncimea striurilor).
4. Cu ocazia verificărilor tehnice aţi constatat că presiunea în pneuri este de 7,3 bari. Presiunea recomandată de către constructor este de 8 bari. Ce faceţi în acest caz şi de ce ? Justificaţi răspunsul indicând 3 consecinţe ale circulaţiei cu presiunea de 7,3 bari.
Cresterea semnificativa a consumului de combustibil, cresterea rezistentei de franare, cresterea rezistentei de rulare, uzura prematura a anvelopelor, supraincalzirea pneurilor, actionare ingreunata a directiei.
5. Cu ocazia preluării autovehiculului constatati că anvelopele puntii spate prezintă crăpături pe circumferinta flancului precum ?i tăieturi ale benzii de rulare. Indicati 2 cauze posibile ale acestor defecte.
Datorita deteriorarii starii anvelopei in timp, presiunii din pneuri neconforma cu prescrierile fabricantului, si datorita unor neglijente in timpul transportului.
6. Cu ocazia verificărilor tehnice aţi constatat că presiunea în pneuri este de 8,5 bari. Presiunea recomandată de către constructor este de 8 bari. Ce faceţi în acest caz şi de ce? Justificaţi răspunsul indicând o consecinţă a circulaţiei cu presiunea de 8,5 bari asupra uzurii pneurilor.
Se reface presiune la 8 bari, pentru a se preveni: creşterea semnificativă a consumului de combustibil, creşterea rezistenţei la rulare, uzura prematură a anvelopelor, supraîncălzirea pneurilor, acţionarea îngreunată a direcţiei.
7. Sunteţi nou angajat la un operator de transport care v-a repartizat un autotractor cu semiremorca şa. Cu ocazia preluării, constataţi că anvelopele punţii faţă a autotractorului care au marcajul 305/70 R22,5 trebuie schimbate datorită uzurii excesive. Gestionarul întreprinderii vă eliberează în acest scop 2 anvelope care au marcajul 305/70 R20 pe care le refuzaţi. Explicaţi motivul refuzului din perspectiva montării noilor anvelope.
Diametrul interior al anvelopelor primite = 20 inch (ţoli); diametrul jantei existente = 22,5 inch (ţoli); prin urmare nu se pot monta anvelope cu diametrul interior de 20 inch pe jante de 22,5 inch.
8. Aveţi în primire un autocamion 4x2 cu care urmează să efectuaţi o cursă pe ruta Suceava -Vatra Dornei – Bistriţa Năsăud în condiţii de iarnă cu porţiuni de drum acoperite cu zăpadă. În acest context, indicaţi trei aspecte pe care trebuie să le aveţi în vedere înainte de plecarea în cursă în ceea ce priveşte anvelopele.
Rotile puntii mortice sa fie echipate cu anvelope de iarna sau echipamente antiderapante omologate; anvelopele de iarna sa fie corect montate privind sensul de rotatie; verificarea adancimii caii benzii de rulare la toate anvelopele, pentru a respecta adancimea minima ceruta de reglementari; sa fie special fabricate pentru sezonul de iarna; verificarea presiunii in pneuri (la rece) si refacerea presiunii la valorile recomandate de constructor.
9. Managerul de transport v-a recomandat să aveti în vedere o exploatare ratională a ansamblului de vehicule. În acest context, indicaţi 3 posibilitati prin care conducătorul auto poate asigura o exploatare ratională a anvelopelor si mărirea duratei lor de utilizare.
Menţinerea presiunii corespunzătoare, evitarea suprasarcinii, a excesului de viteză şi a frânărilor puternice.
10. În timpul unei curse, observaţi o încălzire excesivă a anvelopelor punţii spate. Indicaţi două cauze care pot provoca încălzirea excesivă a anvelopelor.
Rularea in conditii de suprasarcina, rularea cu o presiune mai mica decat cea indicata de catre constructor, eventuale frecari care pot conduce la incalzirea pneurilor.
11. Aveti de efectuat o deplasare lungă, pe autostradă, într-o zi caniculară. Indicati 2 consecinte ale acestor condi?ii de circulatie asupra pneurilor si ce risc implică consecintele pe care le mentionati.
Creşte presiunea în pneuri, supraîncălzirea pneurilor, consecinţe ce pot conduce la explozia pneului.
12. În calitate de conducător auto acordati o atentie deosebită stării si conditiilor de exploatare a anvelopelor. Indicati 3 factori care pot cauza explozia unei anvelope pe care trebuie să-i aveti permanent în vedere.
Rularea cu presiune scăzută, rularea cu suprapresiune, supraîncărcarea anvelopelor, rularea cu viteze ridicate şi la temperaturi exterioare mari, vechime a anvelopelor, defecte ale anvelopei care slăbesc sau deteriorează carcasa acesteia, utilizarea anvelopei după ce s-a mers cu pană.
PRIM AJUTOR
1. Care este ordinea de intervenţie pentru acordarea primului ajutor unei persoane ce a suferit mai multe leziuni ?
Degajarea cailor respiratorii, oprirea hemoragiilor, imobilizarea fracturilor.
2. Ce se va scrie pe biletul, care se prinde lângă garoul aplicat unei persoane cu hemoragie puternică?
Ora si minutul cand s-a aplicat garoul.
3. Cu ocazia acordării primului ajutor unei victime constataţi că prezintă plăgi ce trebuie pansate.Ce operaţie se impune a fi efectuată înaintea pansării şi ce utilizaţi în acest sens ?
Dezinfecţia plăgilor cu apă oxigenată sau cu iod.
4. Cu ocazia evaluării unei victime constataţi că respiră, are puls dar este inconştientă. Cum trebuie aşezată persoana respectivă după efectuarea evaluării ?
Pozitia laterala de siguranta
5. Cum este indicat să se procedeze cu un rănit care prezintă leziuni ale coloanei vertebrale?
Sa nu fie mobilizat pana la sosirea ambulantei.
6. În timpul cursei sunteţi implicat într-un accident rutier soldat cu victime. Nu sunteţi rănit şi participaţi la acordarea primului ajutor persoanelor rănite. Cunoaşteţi ce trebuie făcut în caz de accident şi prin urmare vă păstraţi calmul, analizaţi situaţia şi aplicaţi măsurile care se impun. Indicaţi primele 4 acţiuni pe care le întreprindeţi în ordinea în care ele trebuie aplicate.
Apel la 112, evaluarea locului accidentului ramanand prudent si evitand sa ma pun in pericol in acest timp, semnalizarea si delimitarea zonei de pericol, acordarea primului ajutor, protejarea urmelor de la locul accidentului
TAHOGRAF
1. Ce conditii trebuie respectate pentru ca un conducător auto care a condus 9 ore într-o zi să mai poată conduce încă o oră? În timpul unei zile de lucru conducătorul auto schimbă autovehiculul, ambele fiind dotate cu tahograf analogic. Ce obligaţii are conducătorul auto privind diagrama tahograf ?
Dupa 9 ore de conducere, se ia o pauza de 45 de minute dupa care se mai poate conduce 1 ora. Foloseste aceeasi diagrama tahograf, notand in prealabil pe verso numarul de inmatriculare al celui de-al doliea autovehicul, kilometrajul care figureaza pe contorul kilometric al noului vehicul si ora la care a facut schimbarea.
2. Autovehiculul este echipat cu tahograf digital. Unde trebuie să se afle cardurile tahograf ale conducătorilor auto pe perioada conducerii în echipaj ?
Cardul celui care conduce se introduce slotul nr.1 al aparatului tahograf. Conducatorul auto care nu conduce , introduce cardul in slotul nr.2 al aparatului tahograf.
3. Autovehiculul este echipat cu tahograf digital. Cu ce ocazii trebuie să introduceti locatia utilizând functia tahografului digital de introducere manuală a datelor?
Inregistrarile manuale se fac atunci cand conducatorul auto va introduce cardul in aparatul tahograf.
4. Autovehiculul este echipat cu tahograf digital. Imediat după plecarea din Paris spre tară, constatati că aparatul tahograf s-a defectat. Cum procedati, dumneavoastră si colegul de echipaj, pentru evidenta activitătilor desfăsurate în zilele lucrate până ajungeti la destinatie?
Pana la terminarea cursei conducatorii auto vor inregistra manual activitatile, pe spatele bonurilor aparatului tahograf, in locurile special destinate, scoase pe imprimanta aparatului, la inceputul si la sfarsitul zilei de lucru.
5. Autotractorul este echipat cu tahograf digital. Imediat după plecarea din Paris spre tară, constatati că aparatul tahograf s-a defectat. Cum procedati, dumneavoastră si colegul de echipaj, pentru evidenta activitatilor desfasurate în zilele lucrate până ajungeti la destinatie?
Pana la terminarea cursei conducatorii auto vor inregistra manual activitatile, dupa efectuarea fiecarei activitati in parte, pe spatele bonurilor aparatului tahograf, in locurile special destinate, scoase pe imprimanta aparatului, la inceputul si la sfarsitul zilei de lucru.
6. La plecarea din Berlin către Bucuresti constatati că ati pierdut cardul tahograf. Autovehiculul este echipat cu tahograf digital. Ce obligatii aveti în acest caz si ce trebuie să prezentati cu ocazia unui control în trafic ?
Se declara pierderea cardului tahograf la autoritatile competente in tara in care se afla. Pana la terminarea cursei conducatorul auto va inregistra manual activitatile, pe spatele bonurilor aparatului tahoraf, in locurile special destinate , scoase pe imprimanta tahografului, la inceputul si la sfarsitul zilei de lucru. Deasemenea, conducatorul auto va inregistra manual, pe spatele bonurilor aparatului tahograf, numele, prenumele, seria unui act de identitate, va semna si le va arhiva.
7. La plecarea din Amsterdam către Bucuresti, constatati că ati pierdut cardul tahograf.Autovehiculul este echipat cu tahograf digital. Cât timp mai puteti conduce fără card tahograf?
Se declara pierderea cardului tahograf la autoritatile competente in tara in care se afla. Pana la terminarea cursei, dar nu mai mult de 15 zile, conducatorul auto va inregistra manual activitatile, pe spatele bonurilor aparatului tahoraf, in locurile special destinate , scoase pe imprimanta tahografului, la inceputul si la sfarsitul zilei de lucru.
8. Autovehiculul pe care ati lucra în ultimele luni este echipat cu tahograf analog. Câte diagrame tahograf trebuie să prezentati cu ocazia unui control în trafic.
Ziua in curs si ultimele 28 de zile.
9. Cursa Bucuresti – Deva s-a efectuat cu un autovehicul cu tahograf analog. Din motive tehnice, la Deva schimbati autovehiculul cu un altul dotat cu tahograf digital. Ce veti prezenta cu ocazia unui control în trafic pe ruta Deva – Bucuresti pentru a face dovada activitatilor desfasurate în ziua curentă?
Diagrama tahograf care a fost folosita pana in momentul schimbarii autovehiculului si cartela tahograf pentru al doilea autovehicul.
10. Autovehiculul este echipat cu tahograf. Care sunt perioadele de timp/activitatile pe care le puteti selecta cu ajutorul selectorului de activitati al tahografului atunci când autovehiculul stationează.
Perioade de odihna sau pauze, perioade de timp destinate altor activitati, perioade de disponibilitate.
11. La Deva lăsati autovehiculul cu semiremorca la descărcat, iar dumneavoastră vă deplasati la sediul întreprinderii unde efectuati formalitatile legate de finalizarea cursei, instructajul de protec?ia muncii si apoi mergeti acasă pentru odihnă. Cum si cu ce înregistrati aceste perioade de timp pe cartela tahografică?
Perioada pentru efectuarea formalitatilor legate de finalizarea cursei se inregistreaza ca ‘’Alta activitate”, iar odihna se inregistreaza ca perioada de odihna; ambele perioade se inregistreaza atunci cand conducatorul auto revine la autovehicul folosind, functia tahografului digital de inregistrare manuala.
12. Vă opriti pentru efectuarea perioadei de repaus (odihnă) zilnic la Budapesta. Perioada de repaus se efectuează în cabina autovehiculului care este echipată cu pat. Ce actiuni legate de utilizarea aparatului tahograf întreprindeti la oprirea pentru efectuarea înregistrarea perioadei de repaus zilnic Autovehiculul are tahograf digital
Comuta selectorul de activitati pe pozitia corespunzatoare repausului.
13. La Tulcea, după descărcarea mărfurilor, vă deplasati cu autotractorul într-o parcare, parcati autotractorul si apoi vă odihniti. A doua zi constatati că pe cardul tahograf perioada de odihnă a fost înregistrată ca o perioadă în care ati desfasurat alte activitati de muncă, mai putin conducerea autovehiculului. Din ce cauză considerati că a apărut această eroare?
La oprire tahograful a comutat automat ‘’alte activitati’’si a continuat cu aceasta inregistrare deoarece conducatorul auto nu a selectat cu ajutorul selectorului de activitati ca urmeaza sa efectueze o perioada de repaus (simbol pat).
14. Pe parcurs, la Buzău, constatati că aveti pană, opriti autovehiculul într-o parcare si solicitati telefonic interventia unui echipaj specializat pentru schimbarea rotii. După sosirea autoatelierului petreceti în asteptare o oră si sunteti pregătit în orice moment pentru plecare. Pe ce pozitie veţi comuta selectorul de activităţi al tahografului analog pentru înregistrarea perioadei de asteptare pe diagrama tahograf si cum se numeste perioada de asteptare de o oră?
Disponibilitate, iar perioada de asteptare se numeste perioada de disponibilitate.
15. La granita dintre Romania si Ucraina stati în asteptare 2 ore si trebuie să fiti pregătit în orice moment pentru plecare. Pe ce pozitie veţi comuta selectorul de activităţi al tahografului analog pentru înregistrarea perioadei de asteptare pe diagrama tahograf si cum se numeste perioada de asteptare de 2 ore ?
Disponibilitate, iar perioada de asteptare se numeste perioada de disponibilitate.
16. Pe ce poziţia veţi comuta selectorul de activităţi al tahografului pe durata efectuării formalităţilor de trecere a frontierei dintre România şi Ucraina?
Pe pozitia ‘’Alta munca’’.
17. Pe drumul de întoarcere către tară, sunteti oprit într-o parcare pentru control, ocazie cu care vedeti că inspectorul de control retine cardul tahograf al unui conducător auto oprit înaintea dumneavoastră. Indicati 2 fapte care pot atrage retinerea cardului tahograf?
Cardul este expirat, soferul foloseşte un card care nu este al lui; cardul a fost falsificat; cardul a fost declarat pierdut, sau furat şi este utilizat de conducătorul auto.
18. Cu ocazia preluării autovehiculului verificaţi dacă aparatul tahograf are verificarea tehnică în termen de valabilitate. Unde verificaţi acest lucru la bordul autovehiculului şi ce informaţie trebuie să găsiţi?
Pe etichete de verificare periodica a aparatului tahograf , montata in general pe stalpul usii de acces al conducatorului auto sau in aproprierea aparatului tahograf. Pe aceasta este notata data efectuarii inspectiei si dimensiunea anvelopelor.
19. Cu ocazia preluării autovehiculului citi?i pe eticheta de verificare periodică a aparatului tahograf data de 01-06-2016. Ce reprezintă această dată?
Data de efectuare a verificarii.(Valabilitate 2 ani)
20. După ce luaţi în primire ansamblul de vehicule, verificaţi data până la care este valabilă verificarea tahografului. Pe eticheta montată cu ocazia ultimei verificări a tahografului citiţi următoarea informaţie: „Dimensiunea anvelopelor 305/70 - R22,5”. Pentru care dintre anvelopele autovehiculului este valabilă această informaţie?
Anvelopa puntii fata a autovehiculului.
21. Angajatorul vă comunică următorul program pentru ziua curentă:
· 8,00 – 11, 00: efectuarea unui transport comercial cu o autoutilitară care are masa totală maximă autorizată de 2,1 tone si deci nu intră sub incidenta prevederilorRegulamentului(CE)nr.561/2006;
· 11,00 – preluati un autocamion de 12 tone, echipat cu tahograf digital si plecati dela Bucuresti,către,BaiaMare.
Precizati dacă perioada cuprinsă între orele 8,00 si 11,00 trebuie înregistrată pe cardul tahograf. În caz afirmativ, indicati ce tip de activitate trebuie înregistrată si cum efectuati înregistrarea având în vedere că autoutilitara nu este dotată cu aparat tahograf.
Perioada cuprinsa intre orele 08:00 – 11:00 va fi inregistrata pe cardul conducatorului auto, folosind functia de introducere manuala a datelor cand va avea acces la aparatul tahograf montat pe autovehiculul de 12 t. Activitatea va fi inregistrata ca “alta munca”.