
Categoria B este una din categoriile cele mai „provocatoare” pentru un instructor , prin diversitatea cursantilor , ce provin din toate categoriile sociale si cu plaja de varsta mare: de la 18 pana la … 70 de ani . Acest fapt se datoreaza , asa cum bine stim , necesitatii detinerii unui autoturism sau obligatia de a adauga in CV-ul personal permisul auto , pentru a avea acces facil la un loc de munca.
Cursul pentru obtinerea permisului auto categoria B dureaza cel putin 5 saptamani, timp in care se efectueaza 24 ore de pregatire teoretica si 30 ore de pregatire practica (conducere auto). Pregatirea teoretica o precede pe cea practica.Puteti incepe cursurile chiar daca nu ati implinit varsta de 18 ani (cu cel mult 3 luni inainte)!
Inscrierea la cursuri se face in cativa pasi simpli, cu urmatoarele documente:
1. cerere de inscriere (completata de cursant la sediul scolii)
2. actul de identitate , in copie xerox;
3. certificatul medical, cu mentiunea “apt”;
4. aviz psihologic, in original;
5. cazier judiciar, in original.
Pasii pe care ii parcurgeti de la inscriere pana la sustinerea examenului!
Persoana care solicita obtinerea categoriei “B” se prezinta la sediul scolii IMBOLD cu actul de identitate. In acel moment se incheie contractul de scolarizare (pretul stabilit in contract ramane valabil pana la finalizarea scolii, indiferent de modificari ale combustibilului, dar nu mai mult de 6 luni) si dupa obtinerea fisei medicale, a avizului psihologic si cazierului judiciar, poate incepe pregatirea teoretica (cele 24 ore). Orarul cursurilor va fi anuntat in momentul inscrierii. La sfarsitul orelor de teorie, cursantul va sustine un test grila, fapt ce-i confera dreptul de a continua pregatirea in traseu. Dupa cele 30 de ore desfasurate in traseu, elevul obtine din partea instructorului, un calificativ.La sfarsitul celor 54 de ore, cursantul primeste de la scoala dosarul completat cu toate documentele si merge la politie pentru programarea examenului.
Programarea pentru examen se face personal de catre candidat la DRPCIV BACAU str. Henri Coanda nr
Examenul pentru obtinerea categoriei B consta in sustinerea a doua probe: teoretica si practica.
Proba teoretica se sustine in aceeasi zi in care a fost facuta programarea. Candidatul declarat “admis” la proba teoretica se programeaza pentru sustinerea probei practice, in ordinea solicitarii.
Examinarea teoretica presupune rezolvarea unui test in sistem informatic, prin utilizarea unei aplicatii informatice puse la dispozitie de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor si cuprinde 26 intrebari, timpul de solutionare fiind de 30 minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 22 intrebari. Chestionarul cuprinde notiuni legate de cunoasterea regulilor de circulatie, notiunilor de prim ajutor ,conduita preventiva si notiuni elementare de mecanica.
Persoana declarata “respins” la proba teoretica poate sustine un nou examen dupa cel putin 15 zile.
Persoana care, desi admisa la proba toretica, nu se prezinta in termen de un an de la data absolvirii cursurilor, pentru sustinerea probei practice, este declarata “respins”.
Fiecare dintre noi a auzit la un moment dat ca la proba practica „cineva” care a dat examen a picat la „traseu” pentru ca examinatorul i-a testat perspicacitatea de viitor sofer, indicandu-i sa faca o manevra care incalca o regula de circulatie. Manevra pe care candidatul a si efectuat-o, ca doar asa i s-a spus. Ei bine, trebuie sa stiti ca, potrivit prevederilor legale, examinatorii testeaza aptitudinile viitorilor soferi neavand dreptul de le cere candidatilor sa efectueze manevre care incalca regulile de circulatie.
Procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere este prevazuta in Ordinul Ministerului Administratiei si Internelor nr. 268/2010.
Conform actului normativ, proba practica consta in efectuarea unor manevre practice de conducere a vehiculului pe drumurile publice .De asemenea, ordinul stabileste ca proba practica se poate desfasura atat in localitati, cat si in afara acestora, inclusiv dupa lasarea serii, urmarindu-se, in limita posibilitatilor, parcurgerea traseului in diferite conditii de densitate a traficului si cu treceri dintr-o zona de trafic in alta.
Proba practica se sustine numai cu examinatori atestati de catre Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Durata probei este de minim 25 de minute, pentru categoria B, timp care nu include primirea candidatului, pregatirea vehiculului, verificarea tehnica a vehiculului privind siguranta circulatiei, manevrele speciale si anuntarea rezultatului probei.
Potrivit prevederilor, autoturismele utilizate la proba practica trebuie sa indeplineasca anumite conditii:
-sa fie dotate cu dubla comanda la pedalele de ambreiaj si frana, cu exceptia autovehiculelor cu transmisie automata, care se doteaza cu dubla comanda numai la pedala de frana;
-sa fie echipate cu oglinzi retrovizoare pentru candidat si examinator, iar pe caseta „SCOALA” sa fie afisata vizibil mentiunea „EXAMEN”;
-sa fie certificate de Registrul Auto Roman pentru utilizarea in procesul de pregatire practica a candidatilor desfasurat in unitati autorizate in vederea obtinerii permisului de conducere;
-sa aiba inspectia tehnica periodica valabila, efectuata in conditiile legii;
-sa fie echipate pentru conditii de iarna, atunci cand conditiile meteo o impun;
-sa fie asigurate pentru daune cauzate tertilor, respectiv persoanelor aflate in interiorul autovehiculului cu ocazia desfasurarii probei practice a examenului.
In cazul in care nu este indeplinita vreuna dintre aceste conditii, autovehiculul nu poate fi utilizat la proba practica.
Traseele folosite la proba practica se stabilesc de catre politia rutiera si sunt, de regula, altele decat cele folosite in procesul de instruire practica a cursantilor. Traseele trebuie sa fie stabilite astfel incat sa permita examinatorului aprecierea deprinderilor si aptitudinilor necesare conducerii in siguranta a unui autovehicul.De asemenea, traseele trebuie sa permita parcurgerea unor trasee pe categorii diferite de drumuri care sa cuprinda: intersectii si jonctiuni, intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel cu calea ferata, statii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, zone cu circulatie intensa cu minimum doua benzi pe sens, piete aglomerate, zone cu siruri de vehicule parcate, iar circulatia sa fie reglementata prin semafoare, indicatoare si/sau marcaje rutiere.
Ce testeaza examinatorul!
Ordinul MAI precizeaza ca aptitudinile si modul de comportare supuse testarii, specifice pentru categoria B sunt:
A. Pregatirea si controlul vehiculului din punctul de vedere al sigurantei circulatiei.
Candidatii trebuie sa faca dovada capacitatii de a se pregati sa conduca in siguranta, prin respectarea urmatoarelor cerinte:
-sa controleze vizual starea anvelopelor, sistemului de lumini/semnalizare fata/spate, catadioptrilor, precum si existenta trusei medicale, triunghiurilor reflectorizante si stingatorului de incendiu;
-sa verifice, prin intermediul aparaturii de bord sau al comenzilor autovehiculului, functionalitatea directiei, franei, instalatiei de ungere/racire, spalatorului de parbriz, luminilor, semnalizarii si avertizorului sonor;
-sa regleze scaunul si tetierele, daca este nevoie, pentru a obtine o pozitie corecta;
-sa regleze oglinzile retrovizoare si centurile de siguranta, daca este cazul;
-sa se asigure ca usile sunt inchise si sa elibereze frana de ajutor.
B. Manevre speciale care trebuie testate in legatura cu siguranta circulatiei
Examinatorul va testa, potrivit reglementarilor legale, modul de executare a cel putin doua manevre, dintre care o manevra de mers inapoi, dintre urmatoarele:
– o manevra de mers inapoi, mentinand o traiectorie rectilinie, sau sa efectueze o manevra de mers inapoi cu un viraj la dreapta ori la stanga, in locuri amenajate sau unde exista posibilitatea;
-sa faca o manevra de intoarcere;
-sa parcheze vehiculul si sa se repuna in miscare dintr-un loc de stationare paralel, oblic sau perpendicular, mergand pe directia inainte ori inapoi, pe teren neted, in panta sau in rampa;
-sa franeze pentru a opri cu precizie.
C. Comportamentul in trafic
Candidatii trebuie sa efectueze in mod obligatoriu toate manevrele in situatii normale de trafic, in conditii de siguranta completa si cu precautiile necesare, astfel:
-sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum lateral;
-sa foloseasca drumuri drepte, sa intalneasca vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
-sa abordeze curbe;
-sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
-sa schimbe directia: sa vireze la dreapta sau la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
-sa intre/sa iasa pe/de pe o autostrada sau o alta cale similara, daca este cazul; sa treaca de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
-sa depaseasca alte vehicule, obstacole, masini stationate, sa fie depasiti de alte vehicule, daca este cazul;
-sa respecte regulile instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, precum si circulatia in tunele;
-sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea din vehicule.
Cum esti evaluat?
Neindeplinirea obligatiilor si neexecutarea corecta a manevrelor precizate anterior se penalizeaza de catre examinator prin consemnarea, pe fila „verso” a anexei la testul de examen, a literei „I” in casutele corespunzatoare regulii incalcate, ori de cate ori s-a constatat acea greseala. „Calculul punctelor de penalizare acumulate pentru fiecare regula incalcata se realizeaza prin inmultirea punctelor de penalizare cu numarul de greseli consemnate de examinator”. Pentru a a obtine calificativul ADMIS la proba practica, nu trebuie sa cumulezi mai mult de 20 de puncte de penalizare in timpul alocat probei.
Cand poate fi intrerupta proba practica?
Actul normativ citat prevede ca examenul practic poate fi intrerupt in cazul aparitiei unor conditii meteo rutiere nefavorabile, „determinate, de regula, de reducerea vizibilitatii sub 100 metri, caderi abundente de precipitatii, inundatii, furtuna ori viscol, urmand a fi reluata de indata ce conditiile de circulatie au revenit la normal”. De asemenea, proba practica poate fi intrerupta si in cazul aparitiei unei defectiuni tehnice la autovehiculul de examen, examinatorul consemnand la rubrica „Mentiuni” din anexa la testul de examen ora si punctajul de penalizare acumulat de candidat pe timpul conducerii autovehiculului care s-a defectat. Proba practica se reia odata cu inlocuirea autovehiculului, examenul continuandu-se pana la indeplinirea cerintelor probei pentru categoria respectiva.
„In situatia in care proba nu mai poate fi reluata in aceeasi zi, conform programului normal de lucru, candidatul se reprogrameaza in cel mai scurt timp posibil”, prevede Ordinul MAI pentru ambele situatii in care proba practica poate fi intrerupta.
Ce obligatii au examinatorii?
Conform prevederilor legale, examinatorii au obligatia sa se comporte „civilizat” cu candidatii si sa nu le indice acestora efectuarea unor manevre care ar incalca regulile de circulatie sau semnalizarea rutiera. Mai mult, examinatorii nu trebuie sa se angajeze cu candidatii in discutii de alta natura decat cele legate de manevrele de condus.
De asemenea, examinatorii trebuie sa le explice candidatilor modul de desfasurare a probei si sa le comunice clar si din timp traseul ce urmeaza a fi parcurs.In plus, examinatori sunt obligati sa asigure prezenta in vehicul cel putin a unui martor pe timpul examinarii fiecarui candidat.
Penalizarea greselilor comise de candidat (puncte de penalizare) aplicate pentru nerespectarea normelor rutiere/neexecutarea ori executarea incorecta a manevrelor indicate.
Pregatirea si verificarea tehnica autovehicul. | ||
-verificarea prin intermediul aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului a functionarii directiei, franei, instalatiei de ungere/racire, luminilor, semnalizarii avertizorului sonor | 3 puncte | |
-reglarea scaunului, a oglinzilor retrovizoare, nefixarea centurii de siguranta, neeliberarea franei de ajutor | 6 puncte | |
-necunoasterea aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului | 9 puncte | |
Comportare in trafic
1.Manevrarea si pozitia autovehiculului in timpul mersului |
||
-nesincronizarea comenzilor (oprirea motorului, accelerarea excesiva, folosirea incorecta a treptelor de viteza) | 6 puncte | |
-nementinerea directiei de mers | 9 puncte | |
-folosirea incorecta a drumului cu sau fara marcaj | 6 puncte | |
-incrucisarea cu alte vehicule, inclusiv in spatii restranse | 6 puncte | |
-mersul inapoi, oprirea si pornirea din rampa, parcarea cu fata, spatele sau lateral | 5 puncte | |
– intoarcerea vehiculului cu fata in sens opus prin efectuarea manevrelor de mers inainte si inapoi | 5 puncte | |
-intoarcerea pe o strada cu mai multe benzi de circulatie pe sens | 5 puncte | |
-conducerea in mod neeconomic si agresiv pentru mediul inconjurator | 5 puncte | |
2.Schimbarea directiei de mers si efectuarea virajelor | ||
-neasigurarea la schimbarea directiei de mers/la parasirea locului de stationare | 9 puncte | |
-executarea neregulamentara a virajelor | 6 puncte | |
-nesemnalizarea sau semnalizarea gresita a schimbarii directiei de mers | 6 puncte | |
3.Circulatia in intersectii, pozitii in timpul mersului | ||
-neincadrarea necorespunzatoare in raport cu directia de mers dorita | 6 puncte | |
-efectuarea unor manevre interzise (oprire, stationare, intoarcere, mers inapoi) | 6 puncte | |
-neasigurarea la patrunderea in intersectii | 9 puncte | |
-intrarea/iesirea de pe autostrada/artere similare, folosirea corecta a benzilor si a luminilor de intalnire ziua | 5 puncte | |
-nepastrarea distantei suficiente fata de cei care ruleaza inainte sau vin din sens opus | 9 puncte | |
4.Depasirea | ||
-ezitarea repetata de a depasi alte vehicule | 6 puncte | |
-nerespectarea regulilor de executare a depasirii ori efectuarea acestora in locuri si situatii interzise | 21 puncte | |
5.Prioritatea | ||
-neacordarea prioritatii vehiculelor si pietonilor care au acest drept (intersectii, sens giratoriu, statia mijloacelor de transport in comun prevazuta cu alveola, statie de tramvai fara refugiu pentru pietoni, trecere de pietoni) | 21 puncte | |
-tendinte repetate de a ceda trecerea vehiculelor si pietonilor care nu au prioritate | 6 puncte | |
6.Nerespectarea semnificatiei indicatoarelor si mijloacelor de semnalizare rutiera | ||
-nerespectarea semnificatiei indicatoarelor/marcajelor/culorilor semaforului(cu exceptia culorii rosii) | 9 puncte | |
-nerespectarea semnificatiei culorii rosii a semaforului/ a semnalelor politistului rutier/ a semnalelor altor persoane cu atributii legale similare | 21 puncte | |
7.Viteza | ||
-depasirea vitezei maxime admise | 9 puncte | |
-conducerea cu viteza redusa in mod nejustificat, neincadrarea in ritmul impus de ceilalti participanti la trafic | 6 puncte | |
8.Conducerea pe timp nefavorabil | ||
-neindemanarea in conducere in conditii de ploaie, zapada, mazga, polei | 9 puncte | |
-deplasarea cu viteza neadaptata conditiilor atmosferice si de drum | 9 puncte | |
9. Nerespectarea normelor legale la trecerile la nivel cu calea ferata | 21 puncte | |
Alte situatii care conduc la acordarea calificativului “respins” | ||
–prezentarea la examen sub influenta bauturilor alcoolice, substantelor sau produselor stupefiante, a medicamentelor cu efecte similare acestora sau manifestari de natura sa perturbe examinarea celorlalti candidati | 21 puncte | |
–producerea unui eveniment rutier ori interventia examinatorului pentru evitarea unui pericol iminent | 21 puncte |
Candidatii declarati “Respins” la proba practica(TRASEU) pot fi reprogramati pentru sustinerea unei noi probe dupa o perioada de cel putin 15 zile, si efectuarea a cel putin 3 sedinte suplimentare de pregatire practica, 6 ore.
Cum te pregatesti psihic pentru proba de traseu?
“Orasul”, asa cum este cunoscuta proba practica a examenului de conducere, este de departe cel mai dificil segment al examenului, pentru simplul fapt ca se desfasoara in compania unui examinator (politist), care nu e influentabil si care sanctioneaza orice greseala.
Sfatul nostru este sa pregatiti acest examen cu aceeasi importanta cu care ati pregatit examenul teoretic, cu accent sporit pe informatiile principale din Codul Rutier, pe functionalitatile masinii, cat si eventualele trasee.Codul Rutier trebuie recitit cel putin inca o data, chiar daca ati trecut de proba teoretica. Sigur, capitolele referitoare la sanctiuni, la circulatia in conditii speciale si la mecanica, conteaza mai putin, insa este esential sa recunoasteti indicatoarele rutiere, cat si sa stiti fara sa clipiti lucrurile pe care aveti voie sa le faceti, respectiv sa nu le faceti in trafic. Nu de putine ori cei examinati sunt intrebati despre o anumita regula sau despre un anume indicator, astfel ca recitirea Codului Rutier poate cantari foarte mult in obtinerea permisului auto.
Traseele probabile sunt exact locurile prin care instructorul v-a dus cel mai des. De regula, traseele cuprind artere relativ aglomerate, cu multe semne, in care cel examinat are ocazia sa dovedeasca ca stie regulile de circulatie. Totusi, pentru siguranta, se recomanda ca ultimele ore de conducere sa aiba loc exact pe traseele probabile, tocmai pentru a va obisnui cu drumurile respective, cat si pentru a sesiza eventuale locuri capcana.Daca ziua examenului se apropie si nu sunteti inca siguri pe anumite manevre sau vi se pare ca inca nu sunteti siguri pe capacitatea de a conduce fara probleme masina, puteti lua 1-2 sedinte suplimentare. Totusi, pentru a evita cheltuieli suplimentare, se recomanda ca planificarea ultimelor sedinte de conducere (incluse in contractul incheiat cu scoala de soferi) sa se faca inainte cu cateva zile inainte deexamenul practic propriu-zis. Decat sa va stresati si sa riscati sa va blocati psihic in ziua examenului, mai bine va asigurati din timp ca sunteti bine pregatiti.
Ce sa faceti inainte de examen?
Sfatul nostru e sa va odihniti bine. Asta inseamna sa nu consumati bauturi bogate in cofeina, bauturi alcoolice si nici sa va administrati medicamente care pot tulbura procesele cognitive. De asemenea, luati legatura cu instructorul pentru a va asigura ca autovehiculul de examinare (care in mod obisnuit, e cea pe care ati invatat sa conduceti) functioneaza.Nu in ultimul rand, inainte de a pleca la examen, urmariti cateva discursuri motivationale sau pozitive, astfel incat sa va incarcati cu energie pozitiva. E un mic truc mental, care are insa efecte extrem de benefice. Veti fi mai relaxati si mult mai calmi, deci veti avea sanse mai mari sa obtineri mult doritul permis.
TOP 10 GREŞELI!
1. Accesul in intersecţie!
Cand ajungi la orice fel de intersecţie este foarte important corelarea următoarelor lucruri:
-folosirea oglinzii retrovizoare,
-semnalării în timp util pentru ca manevra pe care urmeaza sa o efectuati sa fie perceputa,
-poziţionare în timp,
-folosirea vitezei respectiv a treptei de viteză corespunzătoare situaţiei de fapt.
Te-ai asigurat că poţi intra cu siguranţă în intersecţie?Acest lucru este foarte important în cazul virajului la stânga sau la dreapta în orice intersecţie.
Ai intrat cu viteză prea mare în intersecţie? Poate nu reuşeai să te opreşti dacă aşa cerea situaţia…
2. Schimbarea direcţiei(la stânga sau la dreapta)!
Cei mai mulţi elevi greşesc ori prin neatenţia lor ori prin conducerea în mod incorect a maşinii.Soluţia:menţinerea vitezei scăzute corespunzător situaţiei respective ca să putem decide în timp când şi în ce măsură trebuie să schimbăm direcţia.Totodată este important să fim atenţi la ceilalţi participanţi la circulaţie, fie ei pietoni sau conducători auto şi să procedăm luând în seamă situaţia lor si sa anticipam viitoarea lor pozitie fata de noi .
3. Mânuirea incorectă a volanului, nemenţinerea direcţiei!
In general sunt obiceiuri proaste, care „se prind” foarte uşor ori din exemplele văzute din viaţa de zi cu zi, dar se pot întîlni şi la şoferi cu multă experienţă(dar totuşi conducători răi).
Nu lăsa ca în curbe periculoase volanul maşinii să se „întoarcă” din inerţie şi nu lăsa volanul de exemplu cu o singură mână mai mult decât ce este strict necesar.
4. Greşeli la parcare!
Parcarea este una dintre cele mai grele manevre de conducere.Presupune de obicei o activitate foarte precaută şi mişcări sincronizate, care de cele mai multe ori sunt executate lent.Mişcarea lentă a maşinii este necesară de obicei ca să putem urmări ce se întâmplă în jurul noastru şi cum se schimbă poziţia maşinii in raport cu rotirea volanului ca să putem dirija mişcarea în momentul potrivit.
De multe ori avem nevoie şi de o anumită viziune în spaţiu ca să putem estima în ce măsură maşina noastră se mişcă lateral odată cu rotirea volanului şi mersul înapoi.Aceasta este ceea ce necesită exersare.
5. Folosirea incorectă a treptelor de viteză!
Este foarte important să folosim treapta de viteză corespunzătoare vitezei maşinii şi condiţiilor de drum.De exemplu în cazul unei porţiuni de drum cu multe obstacole şi cu gropi este recomandabilă să folosim o treaptă de viteză redusă.Însă în cazul în care urmează o porţiune de drum bun, cu vizibilitate maximă, fără restricţii de circulaţie, examinatorul în general aşteaptă să folosim o treaptă de viteză mai mare.
O greşeală frecventă ar fi folosirea unei trepte de viteză joasă(asta poate să fie şi viteza a treia!) într-o situaţie total nejustificată.
O altă greşeală frecventă(ce poate să ne ducă la nereuşită la examen) ar fi când uităm să repunem schimbătorul de viteză in „a întâia” când vrem să repornim după o oprire în intersecţie.
Ca o consecinţă blocarea circulaţiei cauzând nemulţumirea/supărarea celor din spate, dar poate să fie şio situatie periculosa în anumite situaţii.
6. Folosirea incorectă a oglinzii retrovizoare!
Este foarte important să ne asigurăm dacă este sau nu cineva în spatele nostru intrat deja într-o manevră care ar periclita prezenta noastră.
Pe scurt: 25-50% din timpul tău de conducere ar trebui folosit pentru a te proteja pe tine însuţi, a proteja maşina ta respectiv a altora şi pe alţii care mai circulă pe drum, indiferent dacă se află pe trotuar sau pe partea carosabilă.Totodată dacă ne uităm mai mult decât atâta în oglindă nu ne mai rămâne timp pentru acordarea atenţiei necesare la drum şi la conducere.
La examene a devenit un fel de obicei că se aşteaptă de la tine mişcarea minimală a capului când te uiţi în oglinda retrovizoare.
7. Ezitarea în anumite situaţii şi conducerea mult prea lentă!
Nu aştepta să te admită la examen dacă te opreşti fără nici un motiv!
De exemplu a se opri într-un loc/într-o situaţie unde s-ar fi putut trece regulamentar fără oprire şi fără nici o problemă.
Examinatorul aşteaptă de la tine să conduci în ritmul traficului, bineînţeles în cadrul legalităţii şi a ce ne permit condiţiile de drum.
Conducerea prea lentă în situaţiile în care am putea face şi mai rapid sau mult prea rapid fără restricţii poate să cauzeze neplăcerea, în foarte multe cazuri şi supărarea celor aflaţi în circulaţie alături de noi.
8. Executarea greşită a schimbării direcţiei!
Când ne pregătim de orice fel de schimbare a direcţiei să nu uităm: începe cu a se uita în oglinda retrovizoare.
Cu oglinda retrovizoare ne informăm asupra faptului că schimbarea direcţiei(fie o simplă schimbare de bandă) se poate efectua cu siguranţă.După care semnalizăm şi aşteptăm să avem spaţiul necesar în circulaţie(de exemplu în cazul schimbării de bandă sau depăşirii) pentru a putea efectua schimbarea de direcţie.
Bineînţeles pentru aceasta trebuie estimată corect viteza noastră şi a altora aflati în circulaţie şi luată în considerare şi capacitatea maşinii pe care o conducem, estimată timpul necesar pentru a efectua operaţia respectivă.
9. Ezitarea în intersecţii!
Examinatorul atâta aşteaptă de la tine: ca la intrarea în intersecţii sau ieşirea din intersecţii să fii capabil să estimezi corect distanţele, viteza maşinilor şi a spaţiilor goale dintre maşini.
Nu ar trebui să înaintezi în intersecţie, să te întorci sau să te porneşti din parcare dacă cu operaţia respectivă încetineşti traficul aflat în prioritate sau pur şi simplu îl obligi la schimbarea direcţiei de mers a lor.
10. Pornirea din situaţiile:parcare, staţionare sau oprire!
Foloseşti o treaptă de viteză incorectă, nu foloseşti oglinda retrovizoare, la pornirea în pantă autovehiculul tau se deplaseze în spate, uiţi să semnalizezi sau mentii comanda un timp indelungat.
Pregătirea examenului!
Important este ca să te asiguri înainte de examen că ai luat parte din instruire în mod suficient şi ai experienţa suficientă şi pentru un examen reuşit.
Foarte mulţi gândesc(în mod incorect) că pot trece examenul cu pregătirea minimala şi speră că o să treacă examenul „cumva”.Din practică reiese că aceasta este o estimare greşită şi din punct de vedere economic costă mai mult decât pregătirea profundă pentru un examen sigur.
„Recapitularea este mama priceperii”.Dacă ai picat la examen îţi recomandăm să nu te opreşti din a învăţa în continuare, de a exersa.Recomandabil şi din punct de vedere economic şi din punctul de vedere al reuşitei pentru următorul examen.Continuitatea învăţării trebuie asigurată, şi o oră pe săptămână este mai mult decât nimica.
De altfel: avem nevoie de aceste cunoştiinţe şi în practică, când vom porni la drum cu permisul de conducere proaspăt obţinut.La aceste cunoştiinţe o să mai trebuiască să adaugăm multă experienţă dobandita în perioada de după obţinerea permisului de conducere.
Îţi dorim mult noroc ,spor la învăţat, bafta la examen si conducere plăcută!
Colectivul IMBOLD!