Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Categoria C

Cuprinde:

  • autovehiculul, altul decat cele din categoria D, sau D1, a carui masa totala maxima autorizata este mai mare de 500 Kg. si care este construit pentru transportul a maximum 8 pasageri in afara conducătorului auto;
  • ansamblul format dintr-un autovehicul din categoria C si o remorca a carei masa totala maxima autorizata nu depaseste 750 kg.

Daca v-ati hotarat sa urmati cursurile, este bine sa stiti dupa ce sa va ghidati atunci cand alegeti o Scoala de Soferi si de aceea este bine sa sunati la sediul IMBOLD  pentru a vedea ce cuprinde pretul si care sunt conditiile de realiazare a serviciilor. Examenul medical,testarea psihologica si cazierul judiciar vor fi platite de catre dumneavoastra.

Puteti incepe cursurile chiar daca nu ati implinit varsta de 21 ani (cu cel mult 3 luni inainte)!

Inscrierea la cursuri se face in cativa pasi simpli, cu urmatoarele documente:

  • cerere de inscriere (completata de cursant la sediul scolii);
  • actul de identitate si permisul de conducere;
  • certificatul medical si avizul pshiologic, cu mentiunea “apt” se pot depune si ulterior pana la data de incepere a cursurilor;
  • cazier judiciar, in original.

Pregatirea teoretica si practica va putea incepe numai dupa depunerea la sediul scolii noastre a tuturor documentelor prevazute mai sus!

Tutorial – pasii pe care ii parcurgeti de la inscriere pana la sustinerea examenului!

Persoana care solicita obtinerea categoriei “C” se prezinta la sediul scolii IMBOLD cu actul de identitate, permisul de conducere. In acel moment se incheie contractul de scolarizare ,pretul stabilit in contract ramane valabil pana la finalizarea scolii, (indiferent de modificari ale pretului combustibilului), si dupa depunerea fisei medicale cu mentiunea „apt”, avizului psihologic cu mentiunea ”apt” si a cazierului judiciar,la sediul scolii, poate incepe pregatirea teoretica.Orarul cursurilor va fi anuntat in momentul inscrierii.

La sfarsitul orelor de teorie, cursantul va sustine un test grila, fapt ce-i confera dreptul de a continua pregatirea in traseu.

Dupa finalizarea perioadei de pregatire practice, cursantul obtine din partea instructorului, un calificativ.

La incheierea scolarizarii, cursantul primeste la sediul scolii ,dosarul completat cu toate documentele si se poate prezenta la DRPCIV Bacau  pentru sustinerea examenului .

Dosarul pentru examen va contine:

  • Copie act identitate si copie permis de conducere;
  • Cazierul judiciar
  • Taxa eliberare permis, in valoare de 68 lei, platita la CEC sau POSTA;
  • Cererea de examinare, si
  • Fisa de scolarizare se elibereaza gratuit in momentul absolvirii cursurilor.

   Examenul pentru obtinerea categoriei “C” consta in sustinerea a doua probe: teoretica si practica.

Proba teoretica(calculator) se sustine in aceeasi zi in care a fost facuta programarea. Candidatul declarat “admis’ la proba teoretica se programeaza pentru sustinerea probei practice, in ordinea solicitarii.

Examinarea teoretica presupune rezolvarea unui test in sistem informatic, prin utilizarea unei aplicatii informatice puse la dispozitie de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor si cuprinde 26 intrebari, timpul de solutionare fiind de 30 minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 22 intrebari. Chestionarul cuprinde notiuni legate de cunoasterea regulilor de circulatie, notiunilor de prim ajutor ,conduita preventiva , notiuni de mecanica,reguli profesionale.

Persoana declarata “respins” la proba teoretica poate sustine un nou examen dupa cel putin 15 zile.

Persoana care, desi admisa la proba toretica, nu se prezinta in termen de un an de la data absolvirii cursurilor, pentru sustinerea probei practice, este declarata “respins”.

Fiecare dintre noi a auzit la un moment dat ca la proba practica „cineva” care  a dat examen a picat la „traseu” pentru ca examinatorul i-a testat perspicacitatea de viitor sofer, indicandu-i sa faca o manevra care incalca o regula de circulatie.Manevra pe care candidatul a si efectuat-o, ca doar asa i s-a spus. Ei bine, trebuie sa stiti ca, potrivit prevederilor legale, examinatorii testeaza aptitudinile viitorilor soferi neavand dreptul de le cere candidatilor sa efectueze manevre care incalca regulile de circulatie.

Procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere este prevazuta in Ordinul Ministerului Administratiei si Internelor nr. 268/2010.
Conform actului normativ, proba practica consta in efectuarea unor manevre practice de conducere a vehiculului pe drumurile publice.De asemenea, ordinul stabileste ca proba practica se poate desfasura atat in localitati, cat si in afara acestora,urmarindu-se, in limita posibilitatilor, parcurgerea traseului de examen.
Proba practica se sustine numai cu examinatori atestati de catre Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Durata probei este de minim 50 de minute, pentru categoria C, timp care nu include primirea candidatului, pregatirea vehiculului, verificarea tehnica a vehiculului privind siguranta circulatiei, manevrele speciale si anuntarea rezultatului probei.
Potrivit prevederilor, autovehiculele utilizate la proba practica trebuie sa indeplineasca anumite conditii:

  • sa fie dotate cu dubla comanda la pedalele de ambreiaj si frana;
  • sa fie echipate cu oglinzi retrovizoare pentru candidat si examinator, iar pe caseta „SCOALA” sa fie afisata vizibil mentiunea „EXAMEN”;
  • sa fie certificate de Registrul Auto Roman pentru utilizarea in procesul de pregatire practica a candidatilor desfasurat in unitati autorizate in vederea obtinerii permisului de conducere;
  • sa aiba inspectia tehnica periodica valabila, efectuata in conditiile legii;
  • sa fie echipate pentru conditii de iarna, atunci cand conditiile meteo o impun;
  • sa fie asigurate pentru daune cauzate tertilor, respectiv persoanelor aflate in interiorul autovehiculului cu ocazia desfasurarii probei practice a examenului.

In cazul in care nu este indeplinita vreuna dintre aceste conditii, autovehiculul nu poate fi utilizat.
Traseele folosite la proba practica se stabilesc de catre politia rutiera si sunt, de regula, altele decat cele folosite in procesul de instruire practica a cursantilor. Traseele trebuie sa fie stabilite astfel incat sa permita examinatorului aprecierea deprinderilor si aptitudinilor necesare conducerii in siguranta a unui autovehicul.De asemenea, traseele trebuie sa permita parcurgerea unor trasee pe categorii diferite de drumuri care sa cuprinda: intersectii si jonctiuni, intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel cu calea ferata, statii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, zone cu circulatie intensa cu minimum doua benzi pe sens, , zone cu siruri de vehicule parcate, circulatia sa fie reglementata prin semafoare, indicatoare si/sau marcaje rutiere.

      Ce obligatii au examinatorii?Conform prevederilor legale, examinatorii au obligatia sa se comporte „civilizat” cu candidatii si sa nu le indice acestora efectuarea unor manevre care ar incalca regulile de circulatie sau semnalizarea rutiera. Mai mult, examinatorii nu trebuie sa se angajeze cu candidatii in discutii. De asemenea, examinatorii trebuie sa le explice candidatilor modul de desfasurare a probei si sa le comunice clar si din timp traseul ce urmeaza a fi parcurs.In plus, examinatori sunt obligati sa asigure prezenta in vehicul cel putin a unui martor pe timpul examinarii fiecarui candidat

Candidatii declarati “Respins” la proba practica pot fi reprogramati pentru sustinerea unei noi probe dupa o perioada de cel putin 15 zile.Pentru a fi admis la proba practica nu trebuie sa insumezi mai mult de 20 de puncte penalizare.

 

    Penalizarea greselilor comise de candidat(puncte de penalizare) aplicate pentru nerespectarea normelor rutiere/neexecutarea ori executarea incorecta a manevrelor indicate   Puncte de    penalizare
Pregatirea si verificarea tehnica a autovehiculului/ansamblului  
-controlul vizual, in ordine aleatorie pentru: starea rotilor, elementelor de suspensie, rezervoarelor de aer, parbrizului, ferestrelor, blocuri lumini/semnalizare, catadipotrii, trusa medicala, triunghiuri reflectorizante 3 puncte
-controlul caroseriei, nivelului usilor pentru marfa, a mecanismului de incarcare sau a modului de incarcare, a fixarii incarcaturii 5 puncte
-neverificarea prin intermediul aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului a functionarii directiei, franei, instalatiei de ungere/racire, a luminilor, semnalizarii avertizorului sonor 3 puncte
-necunoasterea aparaturii de inregistrare a activitatii conducatorului auto 3 puncte
– neverificare dispozitiv cuplare si a conexiunilor instalatiei de franare/electrice si a catadioptrilor 5 puncte
– neverificarea caroseriei, usilor de serviciu, iesirilor de urgenta, echipamentul de prim ajutor, stingatoarelor de incendiu si a altor echipamente de siguranta; 5 puncte
-nereglarea scaunului, oglinzilor retrovizoare, nefixarea centurii de siguranta, neeliberarea franei de ajutor 5 puncte
– necunoasterea aparaturii de bord sau a comenzilorautovehiculului 9 puncte
Manevre speciale privind siguranta traficului  
-cuplarea unei remorci de autovehiculul tragator din/cu revenire la pozitia initiala in stationare paralel 5 puncte
-mersul inapoi, oprirea, pornirea din rampa 5 puncte
-parcarea in siguranta cu fata/cu spatele/lateral, pentru incarcare/descarcare sau la o rampa platforma de incarcare sau la o instalatie similara 7 puncte
-oprirea pentru a permite calatorilor urcarea/coborarea din autobuz/tramvai/troleibuz in siguranta 7 puncte
Comportare in trafic

1.Manevrarea si pozitia autovehiculului in timpul mersului

 
-oprirea motorului, accelerarea excesiva, folosirea incorecta atreptelor de viteza 6 puncte
-nementinerea directiei de mers 9 puncte
-folosirea incorecta a drumului, cu sau fara marcaje 6 puncte
– incrucisarea cu alte vehicule, inclusiv in spatii restranse 6 puncte
2.Schimbarea directiei de mers si efectuarea virajelor  
-neasigurarea la schimbarea directiei de mers/la parasirea locului de stationare 9 puncte
-executarea neregulamentara a virajelor 6 puncte
-nesemnalizarea sau semnalizarea gresita a schimbarii directiei de mers 6 puncte
3.Circulatia in intersectii, pozitii in timpul mersului  
-incadrarea necorespunzatoare in raport cu directia de mers dorita 6 puncte
-efectuarea unor manevre interzise (oprire, stationare, intoarcere, mers inapoi) 6 puncte
-neasigurarea la patrunderea in intersectii 9 puncte
-intrarea/iesirea de pe autostrada/artere similare, folosirea incorecta a benzilor si a luminilor de intalnire ziua 5 puncte
-nepastrarea distantei suficiente fata de cei care ruleaza inainte sau vin din sens opus 9 puncte
4.Depasirea  
-ezitarea repetata de a depasi alte vehicule 6 puncte
-nerespectarea regulilor de executare a depasirii ori efectuarea acesteia in locuri si situatii interzise 21 puncte
5.Prioritatea  
-neacordarea prioritatii vehiculelor si pietonilor care au acest drept (intersectii, sens giratoriu, statia mijloacelor de transport in comun prevazuta cu alveola, statie de tramvai fara refugiu pentru pietoni, trecere de pietoni, la plecare de pe loc) 21 puncte
-tendinte repetate de a ceda trecerea vehiculelor si pietonilor care nu au prioritate 6 puncte
6.Nerespectarea semnificatiei indicatoarelor si mijloacelor de semnalizare rutiera  
-nerespectarea semnificatiei indicatoarelor/marcajelor/culorilor semaforului(cu exceptia culorii rosii) 9 puncte
-nerespectarea semnificatiei culorii rosii a semaforului/ a semnalelor politistului rutier/ a semnalelor altor persoane cu atributii legale similare 21 puncte
7. Viteza  
-depasirea vitezei maxime admise 9 puncte
-conducereacu viteza redusa in mod nejustificat, neincadrarea in ritmul impus de ceilalti participanti 6 puncte
8.Conducerea pe timp nefavorabil  
-neindemanarea in conducere in conditii de ploaie, zapada, mazga, polei 9 puncte
-deplasarea cu viteza neadaptata conditiilor atmosferice si de drum 9 puncte
9.Nerespectarea normelor legale la trecerile la nivel cu calea ferata 21 puncte
Alte situatii care conduc la acordarea calificativului “respins”  
– prezentarea la examen sub influenta bauturilor alcoolice, substantelor sau produselor stupefiante, a medicamentelor cu efecte similare acestora sau manifestari de natura sa perturbe examinarea celorlalti candidati 21 puncte
-producerea unui eveniment rutier ori interventia examinatorului pentru evitarea unui pericol 21 puncte
     

Cum te pregatesti psihic pentru proba de traseu?

“Orasul”, asa cum este cunoscuta proba practica a examenului de conducere, este de departe cel mai dificil segment al examenului, pentru simplul fapt ca se desfasoara in compania unui examinator (politist), care nu e influentabil si care sanctioneaza orice greseala.

Sfatul nostru este sa pregatiti acest examen cu aceeasi importanta cu care ati pregatit examenul teoretic, cu accent sporit pe informatiile principale din Codul Rutier, pe functionalitatile masinii, cat si eventualele trasee.Codul Rutier trebuie recitit cel putin inca o data, chiar daca ati trecut de proba teoretica. Sigur, capitolele referitoare la sanctiuni, la circulatia in conditii speciale si la mecanica, conteaza mai putin, insa este esential sa recunoasteti indicatoarele rutiere, cat si sa stiti fara sa clipiti lucrurile pe care aveti voie sa le faceti, respectiv sa nu le faceti in trafic. Nu de putine ori cei examinati sunt intrebati despre o anumita regula sau despre un anume indicator, astfel ca recitirea Codului Rutier poate cantari foarte mult in obtinerea permisului auto.

Traseele probabile sunt exact locurile prin care instructorul v-a dus cel mai des. De regula, traseele cuprind artere relativ aglomerate, cu multe indicatoare, in care cel examinat are ocazia sa dovedeasca ca stie regulile de circulatie. Totusi, pentru siguranta, se recomanda ca ultimele ore de conducere sa aiba loc exact pe traseele probabile, tocmai pentru a va obisnui cu drumurile respective, cat si pentru a sesiza eventuale locuri capcana.Daca ziua examenului se apropie si nu sunteti inca siguri pe anumite manevre sau vi se pare ca inca nu sunteti siguri pe capacitatea de a conduce fara probleme masina, puteti lua 1-2 sedinte suplimentare.  Totusi, pentru a evita cheltuieli suplimentare, se recomanda ca planificarea ultimelor sedinte de conducere (incluse in contractul incheiat cu scoala de soferi) sa se faca inainte cu cateva zile inainte de examenul practic propriu-zis. Decat sa va stresati si sa riscati sa va blocati psihic in ziua examenului, mai bine va asigurati din timp ca sunteti bine pregatit!

Ce sa faceti inainte de examen?

Sfatul nostru e sa va odihniti bine. Asta inseamna sa nu consumati bauturi bogate in cofeina, bauturi alcoolice si nici sa va administrati medicamente care pot tulbura procesele cognitive.    De asemenea, luati legatura cu instructorul pentru a va asigura ca autovehiculul de examinare (care in mod obisnuit, e cea pe care ati invatat sa conduceti) functioneaza.Nu in ultimul rand, inainte de a pleca la examen, urmariti cateva discursuri motivationale sau pozitive, astfel incat sa va incarcati cu energie pozitiva. E un mic truc mental, care are insa efecte extrem de benefice. Veti fi mai relaxati si mult mai calmi, deci veti avea sanse mai mari sa obtineri mult doritul permis.

In ziua de evaluare a aptitudinilor practice cu Politia, va trebui sa iti rezervi timp in prima parte a zilei,te vei prezenta pe platoul din Oborul Onesti la ora 8.30 in asteptarea randului tau.  Instructorul iti va fi alaturi, sustinatorul tau, si cel care te va mobiliza pentru momentul examinarii, cand nu ii va fi permis, prin lege, sa fie in autovehicul cu tine.  In timpul examinarii practice examinatorul iti va urmari comportamentul in trafic,respectarea regulilor de circulatie, modul in care manevrezi autovehiculul, atitudinile si aptitudinile pe care le detii.

Stim ca examinarea este un moment de mare emotie pentru tine,trebuie sa stii ca evolutia ta va fi atent urmarita atat de catre instructorul auto cat si de managerul scolii, vei primi recomandari si vei exersa aspectele necesare pentru a nu te simti singur. Echipa IMBOLD te va indruma cu profesionalism, rabdare si perseverenta catre succesul pe care ti-l doresti!

Ei…asta a fost tot! Felicitari, in maxim 7 zile de la data examenului vei primi prin Posta, Permisul de Conducere! Am fost alturi de tine pana aici, poti conta pe noi si mai departe, te asteptam sa te inscrii  la Centrul de  Formare Profesionala IMBOLD , in vederea obtinerii atestatelor profesionale .

Te consiliem, iti recomandam, ne informam pentru tine!

                                                                                                                        Colectivul IMBOLD

top